Hody na reakci

Jestliže se postavy setkají s NPC, jejíž rekce nejsou nějak předurčeny (viz níže), GM si hodí 3k "na reakci". Čím vyšší hod, tím přívětivější reakce. Chování NPC pak GM zahraje podle vodítek uvedených v Tabulce reakcí.

Hod na reakci by měl GM provést tajně. Hráči by neměli vědět, jestli jim (například) ten starý přátelský rolník dává dobrou radu nebo je posílá do pasti.

Hod na reakci není hod na úspěch. Jsou zde tři důležité rozdíly:

  1. Neurčuje se žádná obtížnost, proti které by se házelo.
  2. Vysoký výsledek je dobrý, ne špatný.
  3. Opravy reakcí se připočítávají přímo k hodu. Bonus k reakci je cokoliv, co způsobuje, že NPC bude přátelštější, zatímco postih způsobuje, že se NPC zachová nepřátelsky.

Několik obvyklých případů oprav hodu na reakci:

Vzhled a chování.
Toto platí zvlášť pro ty postavy, které s NPC přímo jednají! Naprůměrný vzhled dává bonus, podobně jako některé Výhody (viz str. 8). Podprůměrný vzhled a rozmanité Nevýhody dávají postih.
Rasové či národní předsudky.
Elfové nemají rádi trpaslíky, u Francouzů jsou neoblíbení Němci, a tak dále. V tomto případě se jedná obvykle o postihy, které se projevují jako nevýhoda "Nesnášenlivost".
Opravy přiměřené k chování postav.
Zde máš možnost odměnit dobrou hru. Správný přístup si zaslouží bonus +1 nebo i víc! Naprosto nepatřičné chovaní, které si znepřátelí NPC, by mělo postavám dát postih -1 nebo -2. Neříkej ale postavám "Zvoral jsi to!" - jen zahrej uražené NPC a nech je, ať si zbytek odvodí sami.

Hody na reakci, založené na náhodě, mají tu výhodu, že hře dodávají nádech nepředvídatelnosti - a to je zábavné i pro GM! Avšak nikdy nedávej přednost hodu kostkami před rozumem a logikou.

Tabulka reakcí

Hoď třemi kostkami a připočítej všechny opravy.

0 nebo méně: Pohroma.
NPC postavy nenávidí a zachová se tak, jak je to pro postavy nejméně prospěšné. Všechno je možné: ať už útok, zrada, veřejné zesměšnění nebo nevšímavost k prosbám o pomoc v otázce života či smrti.
1 až 3: Velmi špatné.
NPC nemá postavy ráda a zachová se v jejich neprospěch, je-li to možné: zaútočí, při obchodování bude požadovat nehorázně vysoké ceny, atd.
4 až 6: Špatné.
NPC nemá postavy ráda a bude jednat v jejich neprospěch, pokud z toho bude mít sama nějaký užitek.
7 až 9: Slabé.
Postavy neudělaly žádný dobrý dojem. NPC může vyhrožovat, požadovat vysoký úplatek, nebo něco podobného.
10 až 12: Neutrální.
NPC nejeví o postavy nejmenší zájem. Obchodování proběhne hladce, za předpokladu, že se postavy chovají zdvořile.
13 až 15: Dobré.
NPC si oblíbí postavy a bude se snažit pomoci. Požadavky v rozumných mezích budou splněny.
16 až 18: Velmi dobré.
NPC si postav vysoce cení. Snaží se být nápomocná a přátelská, bude sama nabízet pomoc nebo příznivé ceny.
19 a lepší: Vynikající.
Postavy udělaly skvělý dojem. NPC bude jednat v jejich maximální prospěch (v rámci vlastních možností) - možná i bude riskovat vlastní život, majetek nebo čest.