Zbraně

Dobrodruzi u sebe často nosí zbraně, ať už jde o rytířův meč, detektivův revolver .38, nebo blaster vesmírného piráta.

Napřed by ses měl rozhodnout proč nosíš zbraň. Je to kvůli sebeobraně, zastrašování ("Stůj, nebo střelím!"), souboji, nebo lovu? Podívej se také na své dovednosti a sílu. Modernější zbraně (třeba pistole) fungují stejně pro každého, kdo s nimi umí zacházet. Historické zbraně - meče, kyje, apod. - zraňují mnohem víc, pokud je používá silná osoba. Nakonec se podívej na údaje o zbrani. Základním údajem o účinnosti je způsobené zranění, ale do úvahy bys měl vzít i dosah, kadenci a přesnost.

Údaje o zbrani

Tabulky se zbraněmi obsahují informace, které jsou vysvětleny níže. Daný sloupec se v tabulce objeví jen pokud jeho hodnota má pro příslušné zbraně smysl. Ve všech případech ale "-" znamená, že se tento údaj nepoužívá a "různé" znamená, že se hodnota může měnit.

UT (Úroveň technologie)

UT na které začne být tato zbraň rozšířená. Pokud nemáš výhodu Vysoká UT (str. 7), můžeš si koupit pouze zbraň s UT stejným nebo nižším, než je UT dobrodužství.

Zbraň

Obecná skupina do které příslušná zbraň patří; třeba "krátký meč", nebo "útočná puška". Každá položka představuje širokou paletu konkrétních modelů.

U střelných zbraní se zde udává i průměr projektilu, nebo "ráže", v milimetrech (např. 9mm), nebo zlomcích palce (např. .50), jak je u které zbraně zvykem.

Zranění

U zbraní na blízko a střelných, které využívají lidské síly, jako třeba meč, nebo luk, je zranění založeno na SL a udává se jako úprava k základnímu bodnému (bod), nebo sečnému (seč) zranění podle tabulky zranění (str. 6). Například kopí způsobuje zranění "bod+2", takže pokud má postava SL 11, díky čemuž má základní bodné zranění je 1d-1, způsobuje kopím 1d+1 zranění. Sečné zbraně fungují na principu páky a proto je zranění jimi způsobené větší.

U palných zbraní a některých zbraní na blízko s vlastním pohonem je přímo napsán počet kostek a úprava; např. 9mm automatická pistole uvádí 2d+2, takže každá postava získá výši způsobeného zranění tak, že si hodí 2d a přičte 2.

Snížený vliv zbroje: Číslo v závorce za zraněním - např. (2) - udává hodnotu, kterou je potřeba vydělit DR zbroje předtím, než se odečte od výsledného zranění, nebo než se přičte k HT při odolávání bolesti. Například útok u kterého je uvedeno (2) dává cíli pouze polovični DR.

Typ zranění: Zkratka, která udává typ poranění způsobeného tímto útokem.

Zkratka Typ zranění
pal pálící
dr drtivé
řez řezné
pal bodné
pr- malé průrazné
pr průrazné
pr+ velké průrazné

Oběť ztrácí tolik BZ, kolik pronikne přes jeho DR, případně jen polovinu této hodnoty, pokud se jedná o malé průrazné zranění; pokud se jedná o řezné, nebo velké průrazné zranění, zvyšuje se tato hodnota o 50% a v případě bodného zranění se zdvojnásobuje.

Přs (Přesnost)

Jen u střelných zbraní. Pokud jsi v minulém kole prováděl manévr Míření, přidej si tuto hodnotu ke své dovednosti. Pokud má zbraň vestavěný dalekohled, udává se tento bonus zvlášť za původním bonusem za přesnost; např. "7+2".

Dostřel

Jen u střelných zbraní. Pokud má zbraň u dostřelu uvedenu jen jednu hodnotu, jedná se o Maximální dostřel (Max) v metrech, na který je možno zaútočit na cíl. Pokud jsou uvedeny dvě hodnoty oddělené lomítkem, je první z nich vzdáleností pro poloviční zranění (1/2Zr) a druhé Max. Na a za hranicí 1/2Zr způsobují všechny útoky pouze poloviční zranění.

Střelné zbraně, které využívají lidské síly, obvykle udávají 1/2Zr a Max jako násobek SL střelce, nikoliv jako pevně určenou vzdálenost. Například dostřel "x10/x15" znamená, že 1/2Zr je 10xSL a Max je 15xSL, takže postava se silou 10 má 1/2Zr 100 metrů a Max 150 metrů. V případě kuší použij v těchto vzorcích SL zbraně.

Kadence

Jen u střelných zbraní. Počet výstřelů, které je průměrný střelec schopen vypálit za jednosekundové kolo. Zbraně jsou obvykle schopny vystřelit nižší počet výstřelů za kolo, ale je potřeba vzít v úvahu některé zvláštnosti.

Výstřely

Jen u střelných zbraní. Kolik výstřelů je zbraň schopna vypálit bez nabíjení. U vrhacích zbraní je uvedeno "H". Při "nabíjení" ji musíš zdvihnout, nebo si připravit jinou!

Číslo v závorce za počtem výstřelů udává počet jednosekundových manévrů Příprava potřebných k nabití všech výstřelů (např. výměnou zásobníků) - nebo v případě vrhací zbraně čas potřebný k přípravě další zbraně. Pokud je vedle čísla uvedeno "i", znamená to, že je potřeba nabííjet výstřely po jednom; v tom případě je uveden čas potřebný k nabití jednoho náboje, místo všech nábojů.

V případě kuše stačí uvedený čas (4 kola) k přípravě pouze pokud není její SL větší než SL postavy (viz Kuše a SL, níže). Pokud je SL kuše o 1 až 2 body vyšší, zdvojnásob tuto hodnotu. Pokud je vyšší o 3 až 4 body, musíš použít naviják, což zabere 20 kol a musíš u toho stát. Pokud je SL kuše větší o 5 a víc, nedokážeš ji vůbec nabít.

Cena

Cena nové zbraně v $. Cena je včetně pochvy na meč a nůž, a základních nástrojů na údržbu v případě palné zbraně.

Váha

Váha zbraně v librách. V případě projektilových zbraní s kadencí 2+ se jedná o váhu nabité zbraně. Váha munice pro kompletní nabití je uvedena za lomítkem.

SL (Síla)

Minimální síla nutná pro správné použití. Pokud se pokusíš použít zbraň, která vyžaduje vyšší sílu, než je uvedená u zbraně, máš za každý bod SL rozdílu postih -1 k použité dovednosti a navíc na konci boje, který trval dost dlouho na to, aby tě unavil, ztrácíš o 1 BU víc.

U zbraní na blízko nemůže účinná SL při určení zranění překročit trojnásobek uvedené síly. Například velký nůž má uvedenu SL 6, takže "maximální SL" je 18; pokud bys měl sílu 19+, počítáš zranění jako bys měl sílu jen 18.

Přirozené zbraně (např. kopy a údery) nemají žádnou minimální ani maximální SL.

"†" znamená, že zbraň vyžaduje obě ruce. Pokud máš 1,5x vyšší sílu než je uvedeno (zaokrouhluj nahoru), můžeš obouruční zbraň používat jednou rukou, ale po každém použítí přestane být ve střehu. Pokud je tvá síla nejméně dvojnásobná, ani tento postih se na tebe nevztahuje. Nezávisle na SL jsou vždy potřeba dvě ruce na ovládání takové zbraně, u které je potřeba jedné ruky k držení a druhé k práci s pohyblivou částí, jako třeba u luku, nebo automatické brokovnice.

"‡" označuje obouruční zbaně, které po použití přestanou být ve střehu, pokud nemáš alespoň o polovinu vyšší sílu, než je u ní uvedeno. Pokud chceš takovou zbraň používat jednou rukou aniž by přestala být ve střehu, musíš mít nejméně trojnásobek uvedené síly.

"D" je uvedeno u zbraní s dvojnožkou. Pokud ze zbraně střílíš s rozloženou dvojnožkou v leže, považuje se za podepřenou a požadovaná SL se snižuje na 2/3 původní hodnoty (zaokrouhleno nahoru), takže ze SL 13 se stane SL 9.

Kuše a SL: Kuše mají svou vlastní SL. Tu používej při určení dostřelu a zranění místo své vlastní SL. Při nákupu musíš určit sílu zbraně, kterou chceš koupit. Kuši slabší než jsi sám můžeš používat vždy. Pokud používáš kuši silnější, než jsi ty sám, bude způsobovat větší zranění, ale bude ti déle trvat nabíjení (viz Výstřely, výše).

Poznámky

Čísla v tomto sloupci slouží jako odkazy na případné poznámky pod čarou, které se na tuto zbraň vztahují.

Zbraně na blízko

Zbraně pro boj zblízka jsou seskupeny podle dovednosti, kterou využívají. Názvy dovednosti jsou uvedeny velkými písmeny a v závokách jsou standartní hodnoty; např. "SEKERA/KYJ (OB-5)". Pokud se dá zbraň použít více způsoby, je každý z nich uveden na zvláštním řádku. Jestliže se při používání zbraně dá využít více různých dovedností, je zbraň uvedena pod každou z nich. Kupříkladu k boji s holí je možno využít dovednosti Hůl, nebo Obouruční meč - a obě umožňují s holí máchat, i bodat.

Tabulka zbraní na blízko

SEKERA/PALCÁT (OB-5)
UT Zbraň Zranění Cena Váha SL Pozn.
0 Sekera sek+2 řez $50 4 11
2 Palcát sek+3 dr $50 5 12
ZÁPAS, KARATE, NEBO OB
UT Zbraň Zranění Cena Váha SL Pozn.
- Úder pěstí úder-1 dr - - -
1 Bronzové chrániče úder dr $10 0,25 -
ŠIROKÝ MEČ (OB-5)
UT Zbraň Zranění Cena Váha SL Pozn.
2 Široký meč sek+1 řez $500 3 10
nebo úder+1 dr - - 10
0 Široký meč s ostrou špicí sek+1 řez $600 3 10
nebo úder+2 dr - - 10
NŮŽ (OB-4)
UT Zbraň Zranění Cena Váha SL Pozn.
0 Velký nůž sek-2 řez $40 1 6
nebo úder bod - - 6 [1]
TYČOVÉ ZBRANĚ (OB-5)
UT Zbraň Zranění Cena Váha SL Pozn.
3 Halberda sek+4 řez $120 10 12‡
nebo sek+3 řez - - 12‡
RAPÍR (OB-5)
UT Zbraň Zranění Cena Váha SL Pozn.
4 Rapír úder+1 bod $500 2,75 9
KRÁTKÝ MEČ (OB-5)
UT Zbraň Zranění Cena Váha SL Pozn.
2 Krátký meč sek řez $400 2 8
nebo úder bod - - 8
KOPÍ (OB-5)
UT Zbraň Zranění Cena Váha SL Pozn.
0 Kopí úder+2 bod $40 4 9 [1]
obouruč úder+3 bod - - 9†
HŮL (OB-5)
UT Zbraň Zranění Cena Váha SL Pozn.
0 Hůl sek+2 dr $10 4 7†
nebo úder+2 dr - - 7†
OBOURUČNÍ MEČ (OB-5)
UT Zbraň Zranění Cena Váha SL Pozn.
0 Hůl sek+2 dr $10 4 9†
nebo úder+2 dr - - 9†
3 Obouruční meč sek+3 řez $900 7 12†
nebo úder+3 bod - - 12†
Poznámky
[1]
Zbraní se dá i házet, viz Střelné a vrhací zbraně, níže.

Střelné a vrhací zbraně

Do této kategorie patří zbraně, kterými se hází (sekery, kopí, atd.) a jednoduché střelné zbraně poháněné vlastní silou, jako třeba luky, nebo prak. Zbraně jsou uvedeny u příslušné dovednosti a standartní hodnoty pro jejich používání. Některé z těchto zbraní jsou uvedeny i jako zbraně pro boj na blízko, výše; hodnoty z následující tabulky používej jen když se zbraní háže.

Tabulka střelných a vrhacích zbraní

LUK (OB-5)
UT Zbraň Zranění Přs Dostřel Váha Kadence Výstřely Cena SL Pozn.
0 Dlouhý luk úder+2 bod 3 x15/x20 3/0,1 1 1(2) $200 11† [1]
0 Krátký luk úder bod 1 x10/x15 2/0,1 1 1(2) $50 7† [1]
KUŠE (OB-4)
UT Zbraň Zranění Přs Dostřel Váha Kadence Výstřely Cena SL Pozn.
2 Kuše úder+4 bod 4 x20/x25 6/0,06 1 1(4) $150 7† [1]
3 Naviják - - - 2 - (20) $50 7† [2]
VRHACÍ ZBRAŇ (SEKERA/PALCÁT) (OB-4)
UT Zbraň Zranění Přs Dostřel Váha Kadence Výstřely Cena SL Pozn.
0 Vrhací sekera sek+2 řez 2 x1/x1,5 4 1 T(1) $60 11
VRHACÍ ZBRAŇ (NŮŽ) (OB-4)
UT Zbraň Zranění Přs Dostřel Váha Kadence Výstřely Cena SL Pozn.
0 Velký nůž úder bod 0 x0,8/x1,5 1 1 T(1) $40 6
VRHACÍ ZBRAŇ (KOPÍ) (OB-4)
UT Zbraň Zranění Přs Dostřel Váha Kadence Výstřely Cena SL Pozn.
0 Kopí úder+3 bod 2 x1/x1,5 4 1 T(1) $40 9
Poznámky
[1]
Šíp, nebo šipka do kuše stojí $2.
[2]
Zařízení pro nabití kuše s vysokou SL. Pomocí něj můžeš nabít kuši se SL až o 4 vyšší než je tvá provedením 20-ti manevrů Příprava.

Palné zbraně

"Palná zbraň" je jakákoliv pistole, puška, raketová, nebo paprsková zbraň, která nevyužívá sílu postavy. Pušky se začínají používat na UT4 a na UT5+ jsou již běžně dostupné. Paprskové zbraně se objevují ke konci UT8 (převážně jako výzbroj vozidel), na UT9 mohou být obvyklé a na UT10+ jsou běžně dostupné.

Tabulka pistolí

PISTOLE (OB-4)
UT Zbraň Zranění Přs Dostřel Váha Kadence Výstřely SL Cena Pozn.
5 Derringer, .41 1d pr+ 1 80/650 0,5/0,1 1 2(3i) 9 $100
6 Automatická pistole, 9mm 2k+2 pr 2 150/1850 2,4/0,4 3 8+1(3) 9 $350
7 Revolver, .357 3k-1 pr 2 185/2000 3/0,21 3 6(3i) 10 $500
8 Automatická pistole, .44M 3k pr+ 2 230/2500 4,5/0,6 3 9+1(3) 12 $750

Tabulka pušek

PUŠKY (OB-4)
UT Zbraň Zranění Přs Dostřel Váha Kadence Výstřely SL Cena
5 Karabina, .30 5k pr 4 450/3000 7/0,3 1 6+1(3i) 10† $300
6 Automatická puška, 7,62mm 7k pr 5 1000/4200 10/0,5 3 8(3) 10† $600
8 Ostřelovačská puška, .338 9k+1 pr 6+3 1500/5500 17,5/0,8 1 4+1(3) 11B† $5 600
BROKOVNICE (OB-4)
UT Zbraň Zranění Přs Dostřel Váha Kadence Výstřely SL Cena
6 Pumpovací brokovnice, 12G 1d+1 pr- 3 50/125 8/0,7 2x9 5(3i) 10† $240