Nevýhody

Nevýhody jsou problémy nebo nedokonalosti, ukazující že jste méně schopní než by naznačovaly vaše atributy, dovednosti a výhody. Nevýhody zahrnují kromě rysů popsaných v této části ještě cokoliv se zápornou bodovou hodnotou, co bylo popsáno výše (Nízký statut, Podprůměrné výdělky atd.)

Možná se divíte, proč byste měli svoji postavu znevýhodňovat. Každá nevýhoda má totiž zápornou bodovou hodnotu, čili nevýhody vám přidávají body na tvorbu postavy , které vám umožňují postavu vylepšit v jiném směru. A jedna nebo dvě nevýhody dělají vaši postavu zajímavou a realistickou a přinášejí spoustu zábavy do hry.

Omezení nevýhod

GM může omezit počet bodů získaných za nevýhody. Dobré pravidlo je držet body za výhody pod 50% ceny postavy. Pokud například hrajete 150 bodovou hru, nesmíte z nevýhod získat víc jak 75 bodů. Poslední slovo má ale GM.

Negované nevýhody:Nikdy si nemůžete vzít nevýhodu, která by byla vyrušená nebo zmírněna nějakou vaší výhodou - nemůžete mít například současně Dobrý sluch a Špatný sluch.

"Zlé" nevýhody:Některé nevýhody nejsou vždy zrovna vhodné pro hrdiny - např. Krvežíznivost a GM je může bez problému zakázat pro hráčské postavy. Mohou se ale vyskytnout v četných dobrodružstvích u padouchů a různých záporných postav, takže jsou zařazeny v zájmu tvorby kvalitních NPC

Několik mentálních nevýhod vás neovlivňuje neustále. Hvězdičkou (*) vedle názvu nevýhody jsou označeny ty, jenž vám dávají šanci na zvládnutí svého nutkání. V situacích, kdy se má váš problém spustit můžete hodit 3k6 proti číslu 12. Hod 12 a méně znamená, že jste ovládli svoji nevýhodu a nebude vás pro tentokrát omezovat. Hod 13 a více znamená, že budete trpět jejími následky. Toto se nazývá Hod na sebekontrolu. V dobré hře byste ale měli své nevýhody ochotně přijímat a nepoužívat tento hod.

Seznam nevýhod

Špatný zrak

-10 nebo -25 bodů

Špatně vidíte a máte proto -6 při každém Hodu na Zrak a -2 k šanci na zásah v boji. V době, kdy je možné zrak korigovat (brýlemi, kontaktními čočkami) stojí -10 bodů, v době kdy to možné není je to -25 bodů.

Cholerik *

-10 bodů

Vaše emoce vás ovládají! Hoďte si na sebekontrolu pokaždé, když se dostanete do stresové situace. Když neuspějete, ztrácíte nad sebou kontrolu a musíte napadnout, nebo jinak jednat proti příčině vašeho stresu.

Krvežíznivost *

-10 bodů

Toužíte vidět své nepřátele - mrtvé. V bitvě musíte používat smrtící údery na nepřítele a obětovat ránu navíc na doražení svého protivníka. Musíte si hodit na sebekontrolu vždy, když máte vzít zajatce, vyhnout se strážím, nezabít vzdávajícího se protivníka atd.. Když neuspějete, musíte udělat vše pro zabití svého protivníky, i kdyby to mělo znamenat vyzrazení, překročení zákona, porušení rozkazu, nebo plýtvání municí. Ani mimo boj nikdy nezapomenete, že nepřítel je nepřítel.

Morální kodex

-5 až -15 bodů

Přijali jste nějaký soubor zásad, podle kterých musíte vždy jednat. Může to být spousta věcí, ale vždy se musí jednat o "častné" chování. Uděláte prakticky cokoliv - včetně riskování vlastního života - abyste nedostali nálepku "nečestný" (ať už to znamená cokoliv).

Cena značí, kolik potíží vám dodržování toho určitého kodexu způsobí a jak divné a iracionální jsou jeho požadavky.

Pár příkladů:

Kodex piráta - Nikdy nenechat urážku bez odplaty, nepřítel vašeho kumpána je i vaším nepřítelem, nikdy nenapadnout kumpána, nebo člena posádky, vyjma čestného otevřeného duelu. Cokoliv dalšího je možné. Lze použít i pro lupiče nebo motorkářské gangy atd.-5 bodů

Kodex gentlemana - Nikdy neporušit dané slovo, nikdy nepřejít urážku sebe, dámy nebo své vlajky (znaku...). Urážka může být smazána jen omluvou nebo soubojem (ne nutně na život a na smrt!). Nikdy nezneužívat výhody nad svým protivníkem - zbraně a podmínky musí být stejné jak pro vás tak pro soupeře (mimo otevřené válku). To platí jen mezi gentlemany, nezdvořilost od někoho se Statutem 0 a méně nežádá souboj, ale zmrskání! -10 bodů

Zvědavost *

-5 bodů

Jste od přírody zvědaví. Nejedná se o běžnou zvědavost společnou všem hrdinům, jako "Co je asi v té jeskyni?" nebo "Odkud se vzal ten létající talíř?" ale opravdu nepříjemná vlastnost jako "Co se stane, když stisknu ten červený knoflík?".

Můžete si hodit na sebekontrolu pokaždé, když se dostanete do takové situace. Pokud neuspějete, prozkoumáte objekt svého zájmu bez ohledu na možná rizika.

Dobře hraná postava však nevyžaduje tento hod příliš často.

Bludy

-5 až -15 bodů

Věříte něčemu, co prostě není pravda. Ostatní si mohou myslet, že jste blázen...a mohou mít pravdu. Pokud máte trpět bludy, musíte hrát, že bludům věříte neustále! Cena bludu závisí na tom, jak moc vás ovlivňuje:

Malý blud - Ovlivňuje vaše chování a ostatní si toho dříve či později všimnou (a budou reagovat s postihem -1). Nicméně vám to nijak nebrání žít víceméně normálním životem -5 bodů

Velký blud - Silně ovlivňuje vaše chování, nicméně stále můžete žít alespoň relativně normální život. Ostatní na vás reagují s postihem -3. -10 bodů

Vážný blud - Je to vážné a to tak, že vám znemožňuje žít každodenní život v reálném světě. Ostatní na vás reagují s postihem -3, ale budou vás spíš litovat nebo se vás bát, než aby zaútočili-15 bodů

Nenasytnost *

-5 bodů

Máte zálibu v dobrém jídle a pití. Nevynecháte možnost se "odměnit" kdykoliv k tomu máte příležitost a nikdy nebudete chtít vynechat jídlo. Hoďte si na sebekontrolu vždy, když máte před sebou nějaké dobré jídlo, nebo třeba víno, kterému máte z nějakého důvodu odolat. Když neuspějete, pustíte se do toho bez ohledu na možné následky.

Hamižnost *

-15 bodů

Toužíte po majetku. Hoďte si na sebekontrolu pokaždé, když je vám nabízeno nějaké bohatství - jako plat za práci, dobrodružství, zločin nebo úplatek. Pokud neuspějete, uděláte všechno proto, abyste dostali svou odměnu. Malé sumy vás nerozhodí, když jste Bohatí, ale pokud jste Chudí, máte při hodu na sebekontrolu postih -5 a více, pokud je nabízena velká suma.

Špatný sluch

-10 bodů

Trpíte částečnou ztrátou sluchu. Máte -4 na každý Hod na Sluch a na každou dovednost, kde je důležité porozumět tomu, co vám někdo říká (pokud jste to vy, kdo mluví, tak se vás to netýká).

Poctivost *

-10 bodů

Musíte dodržovat zákon a dělat co bude ve vašich silách aby tak činili i ostatní. V místech bez práva, nebo jen s jeho opravdu malým vlivem "nezdivočíte", ale budete jednat podle práva, podle kterého se běžně řídíte. Také předpokládáte, že ostatní jsou poctiví, až do chvíle, kdy víte opak.

Toto je nevýhoda, protože to omezuje vaši svobodu jednání. Hoďte si na sebekontrolu pokaždé, když "potřebujete" porušit nějaký neopodstatněný zákon. Pokud neuspějete, musíte poslouchat zákon, ať je jakýkoliv. Pokud se ale přesto překonáte a přestoupíte zákon, musíte si znovu hodit na sebekontrolu a pokud neuspějete, jdete se ke svému činu přiznat!

Impulsivita *

-10 bodů

Nemáte rádi řeči a debaty - máte rádi akci! Když jste sami, nejdřív jednáte a až potom přemýšlíte. Ve skupině, pokud vaši přátelé zastaví, aby něco prodiskutovali, budete chtít něco udělat. Hrajte to! Hoďte si na sebekontrolu pokaždé, když myslíte, že je moudré čekat a poslouchat. Pokud neuspějete, musíte jednat.

Intolerance *

Různé

Nemáte jim rádi a nedůvěřujete jim - těm co se od vás liší. Můžete být vysazeni na společenskou vrstvu, etnikum, národnost, církev, pohlaví atd.. Objekty vaší Intolerance (ti, které nemáte rádi) na vás budou reagovat s postihem -1 až -5 (podle rozhodnutí GM). Bodová hodnota závisí na rozsahu vaší intolerance.

Pokud jste opravdu Intolerantní reagujete na všechny kromě "vlastních" lidí (národ, třída, etnikum...) s postihem -3. Totální Intolerance tohoto druhu je za -10 bodů.

Intolerance proti jedné konkrétní skupině je za -5 pokud je potkáváte často, -1 za Zvláštnost, pokud členy této skupiny potkáváte jen vzácně.

Závist

-10 bodů

Reagujete špatně na všechny, kdo vypadají chytřejší, atraktivnější nebo v čemkoliv lepší než vy! Budete se zdráhat provést plán navržený vaším "rivalem" a každého, kdo je středem pozornosti budete nenávidět. Pro NPC s touto nevýhodou použije GM postih -2 až -4 k hodu na reakci na kohokoliv, komu závidí.

Chlípnost *

-15 bodů

Máte neobvykle silnou touhu po opačném pohlaví. Hoďte si na sebekontrolu pokaždé, když je trochu déle na blízku osoby opačného pohlaví a to s postihem -5 pokud je osoba Krásná nebo -10 pokud je Nádherná. Pokud neuspějete musíte se pokusit o svádění za použití veškerých znalostí a dovedností.

Obsese *

-5 nebo -10 bodů

Celý váš život je zaměřen na jediný cíl. Jedná se o přehnanou fixaci, která motivuje veškeré vaše jednání. Hoďte si na sebekontrolu pokaždé, kdy by bylo moudré upustit od svého cíle. Pokud neuspějete, musíte pokračovat bez ohledu na následky.

Bodová hodnota závisí na čase, potřebném k dosažení cíle. Krátkodobé cíle (zabít někoho) stojí -5 bodů, dlouhodobé (stát se prezidentem) stojí -10 bodů.

Přehnaná sebedůvěra *

-5 bodů

Věříte, že jste silnější, chytřejší a schopnější, než ve skutečnosti jste. Jste na sebe hrdí a musíte se podle toho chovat.

Musíte se hodit na sebekontrolu pokaždé, když GM uzná, že jednáte příliš opatrně. Pokud neuspějete musíte jít přímo vpřed, jelikož si myslíte, že máte situaci plně ve svých rukou. Opatrnost není vhodné řešení. Máte bonus +2 na reakci od mladých a naivních postav, jenž věří že opravdu dokážete to, co si myslíte, ale -2 od zkušených postav, které vidí, jak se věci mají.

Pacifismus

Různé

Nesnášíte násilí. Mohou být dvě formy této nevýhody:

Zabiják se svědomím - Máte -4 k šanci na zásah pokud útočíte na osobu (ne stroj nebo příšeru) nějakým smrtícím útokem. Postih je -2 pokud nevidíte své oběti do tváře. Když někoho zabijete, hoďte si 3d6. Číslo které získáte je počet dní, na který propadnete výčitkám svědomí a budete nepoužitelní-5 bodů

Nemůže ublížit nevinným - Můžete bojovat, dokonce začít boj ale smrtící sílu můžete použít jen proti protivníkovi, který vám chce přinejmenším vážně ublížit. -10 bodů

Fobie *

Různé

Fobie je chorobný strach z nějaké určité věci, tvora nebo okolnosti. Čím častější je objekt vašeho strachu, tím větší bodová hodnota. Pokud máte fobii můžete se ji pokusit dočasně překonat úspěšným hodem na sebekontrolu... ovšem strach zůstává. I když ovládnete svoji fobii máte postih -2 při hodech na IQ, OB a dovednosti, dokud příčina strachu nezmizí a musíte si házet na sebekontrolu každých deset minut, abyste zjistili, jestli vás strach nepřemohl. Pokud neuspějete, sesypete se, utečete, zpanikaříte nebo budete reagovat jiným obdobným způsobem.

Pokud je vám objektem fobie vyhrožováno, házíte si na sebekontrolu s bonusem +4. Pokud nepřátelé svou hrozbu splní, házíte si běžný hod na sebekontrolu.

Některé běžné fobie:

Krev(Hemofobie) -10 bodů

Tma(Scotofobie) -15 bodů

Výšky(Acrofobie) -10 bodů

Číslo 13(Triskaidekafobie) Házíte s postihem -5 pokud je pátek 13! -5 bodů

Pavouci (Arachnofobie) -5 bodů

Smysl pro povinnost

-2 až -20 bodů

Cítíte se silně povinováni vůči určité skupině lidí. Nikdy je nezradíte, neopustíte v nesnázích a nenecháte hladovět, pokud můžete pomoct. GM určí cenu Smyslu pro povinnost podle velikosti skupiny, k nimž cítíte povinnost podle následujícího klíče:

Jednotlivec(Prezident, druhý pilot...) -2 body

Malá skupinka (např. vaši nejbližší přátelé, společníci v dobrodružství, nebo oddíl) -5 bodů

Velká skupina (Národ, církev, nebo každý koho znáte osobně) -10 bodů

Celá rasa (celé lidstvo, všichni elfové...) -15 bodů

Vše živé -20 bodů

Pravdomluvnost *

-5 bodů

Nesnášíte, když musíte lhát - nebo jste v tom prostě špatní. Hoďte si pokaždé, když musíte zamlčet nějakou nepříjemnou pravdu. Hoďte si s postihem -5 pokud máte přímo říct nějakou lež. Pokud neuspějete, vybalíte pravdu nebo se zamotáte a vaše lež je odhalena. Máte permanentní postih -5 na Přesvědčování a -5 na Herectví pokud je vaším záměrem klamat.

Smolař

-10 bodů

Máte prostě smůlu. Nedaří se vám a většinou v ten nejnevhodnější čas. Jednou za sezení GM udělá nějakou nepříjemnou a zlomyslnou věc, která pro vás dopadne špatně. Zkazíte důležitý hod, nebo se nepřítel (proti všemu očekávání) objeví v nejnevhodnější čas.

Pokud si dobrodružství žádá, aby se stalo něco špatného, stane se to vám. GM by vás neměl zabít proto, že jste měli smůlu, ale cokoliv menšího je možné.

Slib

-5 až -15 bodů

Přísahali jste, že něco uděláte (nebo neuděláte). Mělo by to být něco závažného, pokud ne nejedná se o nevýhodu. Tento rys je charakteristický pro rytíře, kněze a fanatiky.

Bodová hodnota přímo závisí na nekonvenčnosti toho, jak vás slib ovlivňuje. GM má poslední slovo. Pár příkladů:

Malý slibmlčenlivost v denních hodinách, vegetariánství, cudnost (ano, pro herní účely se jedná o malý slib)-5 bodů

Střední slib - Nepoužívat ostré zbraně, mlčet stále, nikdy nespat pod střechou, vlastnit jen tolik, kolik uveze váš kůň. -10 bodů

Velký slibslib - Nikdy neodmítnout žádost o pomoc, vždy bojovat druhou rukou, "lovit" zvoleného nepřítele, než ho zabijete, vyzvat na souboj každého rytíře, kterého potkáte. -15 bodů